Jemaah

Tuesday 19 February 2013

TUNTUTAN MEMATUHI HAK-HAK ALLAH

Sudikan kalian untuk menjaga Hak Allah???
Salam ukhwah kepada semua pengunjung...semoga petikan yang saya perolehi ini mampu membuka minda kita akan apa yang diperjuangkan berkaitan tuntutan agar manusia patuh pada hak Allah...


قُلْ أَنَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَىٰ أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَانَا اللَّهُ كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّيَاطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرَانَ لَهُ أَصْحَابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنَا ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۖ وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ
Katakanlah: "Patutkah kita menyeru serta menyembah yang lain dari Allah, sesuatu yang tidak dapat memberi manfaat kepada kita dan tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kita; dan (patutkah) kita dikembalikan undur ke belakang (menjadi kafir musyrik) setelah kita diberi hidayah petunjuk oleh Allah (dengan ugama Islam), seperti orang yang telah disesatkan oleh Syaitan-syaitan di bumi (di tempat yang lengang) dalam keadaan bingung, sedang ia pula mempunyai sahabat-sahabat yang mengajaknya ke jalan yang lurus (dengan berkata kepadanya): "Marilah bersama-sama kami. "Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah sebenar-benar petunjuk, dan kita diperintahkan supaya berserah diri kepada Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam". ( Al An’am : 71 )
ULASAN AYAT :
  1. Yang dimaksudkan dengan ketaatan dalam agama Islam adalah mengikuti setiap hal yang diperintahkan oleh zat yang Maha Bijaksana kepada hambaNya disertai dengan janji mendapatkan pahala bagi orang yang melaksanakannya. Status manusia adalah hamba, oleh kerana itu mereka harus memenuhi hak-hak Tuannya.
  2. Jika seseorang hamba dalam melakukan sesuatu hanya didasari atas kepentingan peribadi, tidak menghiraukan hak-hak tuannya atau tindakan-tindakannya tidak dipersembahkan untuk tuannya melainkan untuk pihak lain, maka tindakan tersebut termasuk tindakan yang tercela.
  3. ALLAH SWT menetapkan bermacam bentuk ibadah untuk hambaNya. Pada dasarnya ALLAH SWT tidak memerlukan hamba-hambaNya, meski demikian Dia tetap menyeru kepada hamba-hambaNya agar sentiasa kembali kepadaNya.
  4. Namun sangat menghairankan, terdapat dikalangan hamba-hamba ALLAH yang lemah melupakan seruan dan ajakan ALLAH SWT yang Maha Kuat. Bahkan mereka mengutamakan pujukan syaitan dan nafsu.
  5. Tugas kita adalah mematuhi HAK-HAK ALLAH dalam setiap perintah dan meninggalkan laranganNya dengan sebulat hati tanpa mempertikaikanNya. Alangkah malang dan celakalah diri hamba andai jika tidak mahu tunduk dengan arahan ALLAH. Mereka yang ingkar nerakalah tempat kembali, maka yang taat, Syurgalah baginya. WALLAHU’ALAM

No comments:

Post a Comment