Jemaah

Monday, 4 February 2013

MENGUPAS ISU KALIMAH ALLAH

Bukankah ini satu ancaman????

Dewasa ini di Malaysia kecoh sekali dengan isu penggunaan kalimah ALLAH, berbagai pandangan serta fatwa yang dikeluarkan dan tak kurang pula yang mempolitikkannya. Seandainya para pembaca serta pengunjung masih ingat akan beberapa artikel yang pernah saya keluarkan sebelumnya seperti http://enjabelok.blogspot.com/2012/11/awas-jerat-ifc-dalam-cubaan-memurtadkan.html dan http://enjabelok.blogspot.com/2012/11/murtad-dan-implikasi.html pastinya para pengunjung akan tahu akan implikasinya. Saya tidak bertujuan untuk menyalahkan mana-mana pihak apatah lagi menjatuhkan kredibiliti mereka yang lebih arif serta pakar dalam aspek keagamaan berbanding saya hanyalah insan kerdil yang baru mengenali Alif Ba Ta. Namun demikian saya ingin mengajak para pengunjung dengan meneliti terjemahan dari Surah An Nisa' ayat 171:

"Wahai Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani)! Janganlah kamu melampaui batas dalam perkara ugama kamu, dan janganlah kamu mengatakan sesuatu terhadap Allah melainkan yang benar; sesungguhnya Al Masih Isa ibni Maryam itu hanya seorang pesuruh Allah dan Kalimah Allah yang telah disampaikanNya kepada Maryam, dan (ia juga tiupan) roh daripadaNya. Maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-rasulNya, dan janganlah kamu mengatakan “Tuhan itu tiga”. Berhentilah (daripada mengatakan yang demikian), supaya menjadi kebaikan bagi kamu. Hanyasanya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa, Maha Suci Allah daripada mempunyai anak. Bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Dan cukuplah menjadi Pengawal (Yang Mentadbirkan sekalian makhlukNya)."

Dan bagaimanapula dengan ayat yang diturunkan di dalam surah Al Maidah (116-118)

"Dan (ingatlah) ketika Allah berfirman: “Hai Isa putera Maryam, adakah kamu mengatakan kepada manusia: “Jadikanlah aku dan ibuku dua orang tuhan selain Allah?”. Isa menjawab: “Maha Suci Engkau, tidaklah patut bagiku mengatakan apa yang bukan hakku (mengatakannya). Jika aku pernah mengatakan maka tentulah Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku dan aku tidak mengetahui apa yang ada pada diri Engkau. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui perkara yang ghaib-ghaib”. Aku tidak pernah mengatakan kepada mereka kecuali apa yang Engkau perintahkan kepadaku (mengatakan)nya yaitu: “Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhanmu”, dan adalah aku menjadi saksi terhadap mereka, selama aku berada di antara mereka. Maka setelah Engkau wafatkan aku, Engkau-lah yang mengawasi mereka. Dan Engkau adalah Maha Menyaksikan atas segala sesuatu. Jika Engkau menyiksa mereka, maka sesungguhnya mereka adalah hamba-hamba Engkau, dan jika Engkau mengampuni mereka, maka sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (al Maidah ayat 116 hingga 118)"

Persoalan, adakah Allah membenarkan kalimah Allah tersebut digunapakai??? Nescaya tidak. Walau bagaimanapun terdapat pihak yang menyanggah ayat tersebut dengan mengatakan bahawa di Sabah-Sarawak, di Indonesia, Arab Saudi telah lama menggunakan kalimah tersebut di dalam Agama Kristian dan lebih menyedihkan ianya disokong oleh segelintir umat Islam, WHY??? Adakah untuk kepentingan politik???

Dalam aspek ini adakah kita kaji akan Sejarah Sosiologi masyarakat di tempat-tempat tersebut? Sudahkan kita buat kajian akan ancaman/pengaruh/dakyah yang dimainkan oleh pendakwah-pendakwah Kristian terhadap aspek Kristianisasi...saya yakin tidak wujud dikalangan mereka. Atas sebab itu saya kata isu Kalimah Allah sekiranya dibawa untuk muzakarah secara ilmiah nescaya ianya akan mendapat jawapan yang terbaik, namun sekiranya ia dimuzakarah untuk kepentingan politik maka kesucian Kalimah Allah akan tergadai.

Apa ertinya semua ini

Sebelum ini kita pernah digemparkan dengan sekelompok golongan yang cuba menafikan penglibatan pihak gereja dalam gejala memurtadkan umat Islam khususnya bangsa Melayu didalam negara ini dan lebih menyedihkan ada pula pihak yang mempersoalkan tindakan JAIS menyiasat Methodist Church Damansara Utama yang dipercayai menjalankan kegiatan dakyah keristian dikalangan orang Melayu Muslim pada 03 Ramadhan 1432 bersamaan 03.08.2011. Peristiwa yang sama berlaku pada tahun 1 Ramadhan 1997 apabila sekumpulan penganut kristian telah menculik dan melarikan Aishah Bukhori sewaktu bapanya Tuan Haji Bukhori sedang mengimamkan solat tarawih di Masjid Taman Rimba Terjun, Pontian, Johor. Dalam sekelip mata Aishah telah dibawa lari ke Singapura dan seterusnya diterbangkan ke Australia. Kegawatan sememangnya timbul dan pelbagai pihak tampil untuk membuat kenyataan bagi membuktikan rasa tanggup jawap social walhal semua bertujuan menagguk di air yang keruh.

Datuk Dr. Hasan Ali yang ikhlas mahu mencegah gejala murtad pula pernah dituduh cuba merosakkan ukhwah dan perpaduan PAS, PKR dan DAP atas tindakannya menyerbu gereja tersebut bagi membuktikan wujud aktiviti mengkristianisasikan umat Islam, namun padah yang diterimanya. WHY???? Adakah disebabkan kepentingan politik maka segalanya dihalalkan, soalan ini bukan untuk PAS, Pemimpin Melayu Islam PKR malah juga untuk UMNO yang dikatakan memperjuangkan ISLAM dan MELAYU…Tidakkah wujud dibenak masing-masing untuk bermuzakarah secara ilmiah dan dapatkan kata sepakat demi kepentingan ISLAM…jawapan yang ada pada sayalah NO WAY!!!! Sebab akan jejaskan kepentingan politik masing-masing.
Bukankah ini akan memberi kesan negatif kelak..
Berbalik kepada cerita gereja terlibat dalam gejala murtad, Aishah Bukhori sendiri. Aishah telah mengisytiharkan dirinya murtad pada 19.10.1997 disebuah gereja di Panchor Jaya, Rasah, Negeri Sembilan. Kes ini telah ditatang seperti minyak yang penuh oleh Bar Council dibawah kepimpinan Ambeega Sreenivasan.

Banyak lagi....
Kalau hendak dikutkan Aisyah bukanlah kes pertama yang membabitkan murtad. Pada tahun 1987 di sebuah gereja di Petaling Jaya, seorang anak Melayu beragama Islam bernama Jamaluddin Osman telah ditabalkan buat pertama kalinya sebagai paderi melayu sekaligus membuka lembaran baru di dalam sejarah Malaysia. Berbekalkan pengetahuan yang ada Jamaluddin yang bertukar nama kepada Padre Joshua Jamaluddin bergerak aktif memurtadkan anak-anak melayu yang lain dan hasilnya ramai yang telah mengikut jejak langkah beliau. Persoalannya apakah tindakan pemerintah pada ketika itu??? Jawapannya tiada apa-apa. WHY???

Jamaluddin kemudiannya telah ditahan oleh PDRM dibawah Akta Keselamatan Negeri kerana kegiatannya cuba mengkristiankan anak-anak orang Islam dan dianggap mengancam keselamatan dalam negara. Namun dengan bakat serta kebolehan Bar Council di bawah kelolaan Ambiga, Mahkamah Persekutuan tiada pilihan selain daripada membebaskan Jamaluddin Osman kerana peruntukkan ISA tidak membenarkan seseorang ditahan sekiranya bersandarkan kepada alasan memurtadkan orang Islam.
Sesuatu untuk kita fikirkan
Kes murtad seterusnya ialah membabitkan Azlina Jailani pada 11 Mei 1998. Kes kedua ini digemparkan apabila tersebar sijil pembaptisan beliau di Gereja Our Lady Fatima, Brickfields di Kuala Lumpur. Sepertimana kes sebelumnya campurtangan Bar Council maka kes tersebut dipencilkan atas sebab yang saya yakin para pengunjung tahu jawapannya. Atas kes-kes sebgini jugalah maka Ambiga beserta rakan seangkatan mahukan Suruhanjaya Antara Agama @ IFC dengan 17 tuntutan yang kesannya akan menjadikan murtad itu halal dan sah, serta Islam sebaris dengan agama lain dalam negara ini diberi perhatian dan digazetkan.


Adakah ini menjadi kebanggaan kita????

Justeru, berdasarkan bukti tersebut maka ketahuilah kita bahawa agenda penggunaan Kalimah Allah tidak lain hanyalah untuk memudahkan proses memurtadkan Umat Islam yang Berbangsa Melayu..Kelompok sasaran bukanlah untuk generasi sekarang (Golongan X) tapi adalah untuk generasi akan dating (Golongan Y), generasi yang kian dipengaruhi dengan kebebasan budaya. Atas factor tersebut jualah maka kita harus menghidupkan semula Dakwah Islamiah yang sebenar secara aggresif.

Dalam aspek ini, ketepikanlah ideology politik masing-masing dan bersatulah..bermuzakarahlah demi kepentingan ISLAM.

No comments:

Post a Comment