Jemaah

Thursday 4 October 2012

Sendiri Punya Hal Bajet 2013 Disalahkan...Akai Ada Ka

Kejap tadi ada somebody sudah jumpa saya..saja nak sembang-sembang, dalam dok bercerita tu dia sudah luahkan perasaan dia..tahu apa dia kata...cam ni

"Weh!! serabutlah aku...gaji parah bulan ni beb! Entah mana aku nak cekau nak beli keperluan family aku bulan ni. Road tax mampos, bil talipon tinggi plak tu..tetiba saja... Give up tol lah... bajet 2013 pon tak membantu langsung..silap aribulan keparit aku bulan ni.."

Saya ingat nak komen, tapi mengenangkan kawan, kot terlaser cakap nanti kecik ati dia pula. Cuma saya tertanya-tanya, apa kaitan duit gaji dia tak cukup bulan ni dengan Bajet 2013????? Kalau saya perhatikan corak kehidupan dia..dia sepatunya disalahkan dan bukannya Bajet 2013. Contoh:

1.  Saya pakai hanphone caukana saja..SAMSUNG RM 60.00 sedangkan dia guna BlackBerry package promosi *****. Sebulan mau 2 ke 3 ratus.

2.  Berdakap dengan talifon (sms, mms, chat) mengalahkan orang bujang...mana bil tak melambung.

3.  Kita pakai Proton BLM saja..tapi kerana gaya dicampur nak jaga status, dia pakai Toyota Camry.

4.  Kita gaji walaupun tak seberapa sekadar nak cecah angka 6..hidup macam orang bergaji angka 3 saja...tapi dia gaji baru cecah 4 lebih sikit hidup dah macam gaji angka 6..
kita always yang last sekali..

Kesimpulannya mudah..kalau dah macam tulah corak hidup, sampai kiamat pon tak cukup...salahkan diri sendiri dan jangan salahkan orang lain.

No comments:

Post a Comment