Jemaah

Tuesday 23 October 2012

Al Quran Sebagai Obor Hidup



Iqraq...bacalah

TURUNNYA wahyu pertama pada malam 17 Ramadan bermakna bermulalah panduan mutlak dari Allah SWT untuk membebaskan manusia daripada belenggu kejahilan. Melalui perantaraan Nabi Muhammad SAW, Allah SWT sebelumnya membersihkan hati baginda lalu meniupkan roh agama dengan meletakkan kalimah 'Iqraq atau Bacalah' sebagai asas untuk membuka minda dan seluruh jiwa umat Islam.

Pada malam menerima wahyu pertama itu, Rasullullah SAW sedang beribadat di Gua Hira' bagi mencari penyelesaian malapetaka yang sedang dihadapi oleh umat Islam, yakni serangan dan tohmahan daripada kaumnya sendiri, iaitu bangsa Quraisy yang masih tebal dengan nilai-nilai jahiliyah.

Al-Quran yang diturunkan secara berperingkat-ringkat membawa panduan kepada umat Islam untuk membuat sesuatu keputusan berhubung permasalahan kehidupan dan keummatan selain kejernihan dimensi beribadat selaras dengan erti Islam itu sendiri, iaitu cara hidup yang berbekalkan prinsip penyerahan kepada keesaan Allah SWT dan berada dalam jemaah yang sama-sama meniti keberkatan setiap usaha dan tindakan.

Misi al-Quran sebagai rahmatan lil-'Alamin mengajarkan setiap hati dan jiwa orang Islam untuk hidup dengan sifat kelembutan dan kebaikan. Menerusi nilai-nilai kelembutan dan kebaikan itulah merintis dimensi kerahmatan, termasuk untuk diri sendiri, keluarga dan orang lain. Untuk diri sendiri, al-Quran mengingatkan setiap orang betapa pun cerdik pemikiran yang dimiliki, ia tetap merupakan sifat sementara dan atas limpah kurnia-Nya.

Dalam meraih keberkatan untuk diri sendiri, setiap orang Islam wajib mempertingkatkan rasa dan tanggungjawab keimanannya dalam kerangka 'hidup dan mati ditentukan oleh Allah SWT'. Seluruh proses penyerahan diri itu memberikan makna keluhuran jiwa sehingga yakin setiap apa yang berlaku mempunyai kaitannya dengan restu Allah SWT, maka itulah manusia memerihalkan kekurangan diri, manusia hanya boleh merancang Allah SWT yang menentukannya.
Bersihkanlah hati dengan kalimah Allah
Landasan keimanan itu perlu dibina menerusi ritual berterusan dan diulang-ulangi setiap masa. Misalnya, apabila tiba masanya mendirikan solat, umat Islam akan memulakan peribadatan itu dengan meletakkan diri sebagai hamba manakala Allah SWT sebagai 'tuan' yang berhak disembah atas kebesaran-Nya yang tidak boleh ditandingi semua makhluk dan ikon yang digambarkan sebagai perkasa, hebat dan kuat. Kekuatan yang ada pada makhluk itu tidak boleh menyaingi kekuatan Allah SWT sampai bila-bila pun.

Setelah membina keimanan dalam diri, manusia dipertanggungjawabkan pula untuk memenuhi keperluan orang lain. Manusia yang tidak memberikan perhatian kepada manusia lain pada hakikatnya ia tidak mampu mencapai sifat rahmat, kerana dalam dirinya tidak mempunyai kelembutan, kasih sayang dan kehalusan hatinya yang dapat dikongsikan bersama.
Menurut Quraish Shihab, "Rahmat yang menghiasi diri seseorang, tidak luput dari rasa pedih yang dialami oleh jiwa pemiliknya. Rasa itulah yang mendorongnya untuk mencurahkan rahmat kepada yang dirahmati. Rahmat dalam pengertian demikian adalah rahmat makhluk, Allah SWT tidak sedemikian

Rahmat dan kasih sayang kepada semua makhluk itulah yang menuntut setiap muslim memelihara dan mengajak manusia mendekatkan seluruh jiwanya menuju tujuan penciptaan-Nya.

Menurut Imam al-Ghazali, setiap aktiviti yang memperoleh rahmat adalah menerusi kasih sayang untuk mengalihkan sikap lengah dengan memberinya nasihat secara lemah lembut, tidak dengan kekerasan, memandang orang berdosa dengan pandangan kasih sayang, bukan dengan gangguan, serta setiap kederhakaan yang terjadi itu tidak disisihkan begitu sahaja.
Secara keseluruhannya al-Quran memandu manusia untuk membudayakan kebajikan dalam seluruh dimensi kehidupan bagi mencapai tahap kerahmatan dari Allah SWT.

No comments:

Post a Comment