Jemaah

Wednesday 29 May 2013

KEDUDUKAN ISLAM DALAM PERLEMBAGAAN NEGARA

  • SAYA INGIN BERKONGSI SEDIKIT ILMU DENGAN PARA PEMBACA BERHUBUNG KEDUDUKAN ISLAM DALAM PERLEMBAGAAN NEGARA MALAYSIA YANG DIPEROLEHI DARI JAKIM
  • 1. KEDUDUKAN ISLAM & YDPA DLM PERLEMBAGAAN• FASAL (1) PERKARA 3 MEMBERIKAN KEDUDUKAN ISTIMEWA KEPADA AGAMA ISLAM SEBAGAI AGAMA UTAMA DAN DOMINAN DALAM PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN. AGAMA-AGAMA LAIN TIDAK DIBERIKAN STATUS YANG SAMA SEPERTI ISLAM KERANA AGAMA-AGAMA LAIN TERSEBUT TIDAK DINYATAKAN SECARA SPESIFIK DALAM PERLEMBAGAAN.
  • 2. KEDUDUKAN ISLAM & YDPA DLM PERLEMBAGAAN• BERDASARKAN FASAL (2) DAN FASAL (5) PERKARA 3 SULTAN NEGERI-NEGERI MENJADI KETUA AGAMA ISLAM DI NEGERI MASING-MASING DAN YDPA MENJADI KETUA AGAMA ISLAM DI SABAH, SARAWAK, PENANG, MELAKA DAN WILAYAH-WILAYAH PERSEKUTUAN. KEDUDUKAN ISTIMEWA ISLAM SEBAGAI AGAMA UTAMA DAN DOMINAN TURUT DIKUKUHKAN MELALUI FASAL (1) DAN FASAL (4) PERKARA 11 PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN.
  • 3. KEDUDUKAN ISLAM & YDPA DLM PERLEMBAGAAN• KEDUDUKAN ISTIMEWA ISLAM JUGA TERSERLAH DGN SUMPAH JAWATAN YANG DI-PERTUAN AGONG [JADUAL KEEMPAT DIBACA BERSAMA PERKARA 37 PERLEMBAGAAN]. BERDASARKAN PERUNTUKAN TERSEBUT, YDPA MEMPUNYAI TUGAS & TANGGUNGJAWAB MEMELIHARA ISLAM PD SETIAP MASA DI NEGARA INI. OLEH ITU, TUGAS & TANGGUNGJAWAB INI TURUT TERPAKAI KPD KERAJAAN PERSEKUTUAN DLM MENJALANKAN FUNGSI EKSEKUTIFNYA.
  • 4. FATWA• MENURUT KEPUTUSAN FATWA KEBANGSAAN TAHUN 1996• ISLAM DI MALAYSIA HENDAKLAH HANYA BERASASKAN AHLI SUNNAH WAL JAMAAH DARI SEGI AQIDAH, SYARIAH & AKHLAQ
  • 5. PERANAN JAKIM DALAM AKIDAH ISLAM• MEMANTAPKAN AKIDAH UMAT ISLAM• MENGAWAL PENGARUH AJARAN SESAT• MEMBENDUNG DIAYAH AGAMA LAIN 

  • ANCAMAN AJARAN SYIAH
  • 1. FATWA KEBANGSAAN• MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN YANG DIADAKAN PADA 2 DAN 3 MEI 1996 DI LANGKAWI KEDAH TELAH MEMBUAT KEPUTUSAN PENTING MENGENAI PEGANGAN AQIDAH DI NEGARA INI. ANTARA KEPUTUSAN ITU IALAH:-• “MENETAPKAN BAHAWA UMAT ISLAM DI MALAYSIA HENDAKLAH HANYA MENGIKUTI AJARAN ISLAM YANG BERASASKAN PEGANGAN AHLI SUNNAH WAL JAMAAH DARI SEGI AQIDAH, SYARIAH DAN AKHLAK”. 6/24/2012• © Hakcipta Terpelihara JAKIM • 12• 12
  • 2. FATWA KEBANGSAAN• MEMPERAKUKAN PINDAAN KEPADA SEMUA UNDANG-UNDANG NEGERI YANG BERHUBUNG DENGAN HUKUM SYARAK BAGI MENYELARASKAN TAKRIF “HUKUM SYARAK” ATAU “UNDANG-UNDANG ISLAM” SEPERTI BERIKUT:• “HUKUM SYARAK” ATAU “UNDANG- UNDANG ISLAM” ERTINYA UNDANG- UNDANG ISLAM YANG BERASASKAN PEGANGAN AHLI SUNNAH WAL JAMAAH DARI SEGI AKIDAH, SYARIAH DAN AKHLAK.
  • ANCAMAN SALAFI WAHABI
  • 1. DASAR TNTG WAHHABIYYAH•DIBINCANGKAN DLM MJFK KALI KE-12/1985, KE-14/1985, KE-16/1986, KE-40/1996, KE-42/1997 & KE-44/1998. JUGA DI DALAM MESYUARAT PANELKAJIAN AQIDAH JAKIM PADA KALI KE-14/2000, KE-20/2002 & KE-23/2003. KESEMUA KEPUTUSANADALAH MENYEKAT PENULARAN FAHAMANWAHHABIYYAH ATAS ALASAN ISU-ISUKHILAFIYYAH FIQHIYYAH YANG DIBANGKITKANBOLEH MENGGUGAT PERPADUAN UMAT ISLAM DIMALAYSIA. BAGAIMANAPUN KEPUTUSANTERSEBUT TIDAK MEMUTUSKAN WAHHABIYYAHSEBAGAI AJARAN SESAT. 

  • ANCAMAN EKSTRIMIS ASYA‟IRAH
  • 1. • METODOLOGI DAKWAH SYEIKH ABDULLAH AL-HARARI JAM’IYYAH AL-MASYARI’ AL-KHAIRIYYAH AL-ISLAMIYYAH DAN YANG SEALIRAN DENGANNYA BERKEMUNGKINAN HANYA SESUAI DENGAN WAQI’ SETEMPAT DI LUBNAN TETAPI IA TIDAK SESUAI UNTUK DIGUNAPAKAI DI NEGARA INI. SEBAGAIMANA MAKLUM, PENDEKATAN YANG DIAMBIL OLEH KERAJAAN DALAM MENANGANI ISU SALAFIYYAH/WAHHABIYYAH DI MALAYSIA ADALAH DENGAN MENYELESAIKAN ISU-ISU YANG MENJADI KONTROVERSI SAHAJA.

  • ISU SENAMAN YOGA
  • 1. SEBAB PENGHARAMAN YOGA• KEWAJIPAN UMAT ISLAM MEMELIHARA AQIDAH DARIPADA SEGI NIAT, PERKATAAN DAN PERBUATAN• PERINTAH SUPAYA UMAT ISLAM ISTIBRA‟ (BERLEPAS DIRI) DARIPADA PERIBADATAN AGAMA LAIN• LARANGAN MENYERUPAI PERBUATAN IBADAH AGAMA LAIN• MENYEKAT JALAN-JALAN KEROSAKAN / KEBINASAAN (SAD AL-ZARA‟I„)• MATLAMAT UNTUK MEMELIHARA KESIHATAN TIDAK BOLEH MENGHALALKAN CARA
  • 2. KEPUTUSAN FATWA KEBANGSAAN TENTANG YOGA• MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA MAJLIS KEBANGSAAN BAGI HAL EHWAL ISLAM MALAYSIA YANG BERSIDANG PADA 22-24 OKTOBER 2008 TELAH MEMUTUSKAN BAHAWA MENGAMALKAN SENAMAN YOGA SECARA SISTEMATIK YANG MENGANDUNGI UNSUR FALSAFAH HINDU SEPERTI BACAAN MANTERA DAN PEMUJAAN YANG BERMATLAMATKAN BERSATU DENGAN TUHAN ADALAH TIDAK BERSESUAIAN DAN BERTENTANGAN DENGAN AJARAN ISLAM.

  • ISU KALIMAH ALLAH
  • 1. PENDIRIAN MAJLIS-MAJLIS AGAMA ISLAM NEGERI • KES SEBEGINI TIDAK BOLEH DIBICARAKAN (NON JUSTICIABLE) KERANA IA MELIBATKAN KEDUDUKAN AGAMA ISLAM SEBAGAI AGAMA NEGARA DAN RAJA-RAJA SEBAGAI KETUA AGAMA BAGI NEGERI-NEGERI SERTA TERDAPAT UNDANG-UNDANG KAWALAN PENGEMBANGAN AGAMA YANG BERKUATKUASA DI NEGERI-NEGERI. PEGUAM KANAN PERSEKUTUAN YANG MEWAKILI MENTERI DALAM NEGERI JUGA TELAH BERSETUJU DENGAN HUJAH TERSEBUT.
  • 2. • MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA MAJLIS KEBANGSAAN BAGI HAL EHWAL UGAMA ISLAM MALAYSIA KALI KE-82 YANG BERSIDANG PADA 5 HINGGA 7 MEI 2008 MEMUTUSKAN BAHAWA PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH ADALAH KHUSUS BUAT AGAMA DAN UMAT ISLAM SAHAJA.

  • ANCAMAN ISLAM LIBERAL & PLURAL
  • 1. FATWA• MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA MAJLIS KEBANGSAAN BAGI HAL EHWAL UGAMA ISLAM MALAYSIA YANG BERSIDANG BUAT KALI KE 74 PADA 25-27 JULAI 2006 YANG LALU TELAH MEMUTUSKAN PEMIKIRAN ISLAM LIBERAL ADALAH SESAT DAN MENYELEWENG DARIPADA SYARIAT ISLAM.
  • 2. SEKIAN. TQ.SEBARANG KEMUSYKILAN @ ADUAN?SILA RUJUK TERUS KE CAWANGAN AKIDAH BAHAGIAN PENYELIDIKAN JAKIM